Over borstkanker

In Nederland krijgt 1 op de 7 vrouwen borstkanker, maar ook mannen kunnen het krijgen. Deze vorm van kanker ontstaat in het melkklierweefsel in de borst. Jaarlijks wordt bij ongeveer 16.000 mensen deze diagnose gesteld, meestal ontdekt door een knobbeltje in de borst. Dat zijn maar liefst 41 mensen per dag. De prognose is dat deze cijfers stijgen tot 20.000 in 2020. Er is dus hard hulp nodig voor voorlichting en medisch onderzoek. Samen kunnen we meer borstkankeronderzoek mogelijk maken!

Breast Cancer Awareness Campaign

De BCA-campagne is een moedig en vernieuwend initiatief van Evelyn H. Lauder van The Estée Lauder Companies. Zij co-creëerde in 1992 het roze Pink Ribbon-lintje, het universele symbool voor de strijd tegen borstkanker. De BCA-campagne is actief in meer dan zeventig landen en gaat de strijd met deze ziekte aan via voorlichting en medisch onderzoek met als doel: een wereld zonder borstkanker! Ze werven fondsen via de activiteiten die de medewerkers van The Estée Lauder Companies op touw zetten, de verkoop van producten met het roze lintje erop, donaties via BCAcampaign.com en bijdragen van de iconische merken van The Estée Lauder Companies.

The House of Beauty is een inspirerend voorbeeld van een van deze georganiseerde activiteiten waarvan de opbrengst (na aftrek van de BTW) bestemd is voor Stichting Pink Ribbon. Dit stijlvolle indoor festival op 11 oktober, in de Beurs van Berlage in Amsterdam, is een evenement dat al je zintuigen prikkelt. Je kunt er genieten van verschillende beauty treatments, massages, workshops en tutorials. Plus Amsterdam’s finest DJ’s, healthy drinks en smaakvolle bites. Dat maakt het wel heel gemakkelijk om de bewustwordingscampagne rond borstkanker enorm te steunen.

Het doel is een wereld zonder borstkanker

Stichting Pink Ribbon

Stichting Pink Ribbon financiert wetenschappelijk onderzoek en projecten op het gebied van behandeling, nazorg en lange termijn effecten van borstkanker. Met als doel de juiste behandeling en optimale begeleiding én een beter en langer leven voor iedere borstkankerpatiënt. Pink Ribbon heeft inmiddels bijna 200 onderzoeken en projecten gefinancierd.

De opbrengst van The House of Beauty wordt door Stichting Pink Ribbon ingezet om jonge vrouwen met borstkanker te helpen. Borstkanker is in alle gevallen een ingrijpende ziekte. Jonge vrouwen (<45 jaar) kampen vaak met een nóg grotere ziektelast. Afwijkingen zijn moeilijker te vinden en jonge vrouwen krijgen vaker aanvullende behandelingen als chemo- en/of hormoontherapie. Ook is de kans op terugkeer bij jonge vrouwen groter en heeft het vaker overlijden tot gevolg. Daarom vragen we in oktober, de borstkankermaand, extra aandacht en geld voor hulp aan deze groep vrouwen.

Eerder dit jaar zijn wetenschappers en projectleiders opgeroepen om hun financieringsverzoek m.b.t. dit thema in te sturen. Op dit moment worden 30 voorstellen beoordeeld door de Wetenschappelijke Advies Raad en de Patiënten Advies Raad van Pink Ribbon, en door internationale referenten. De definitieve toekenningen worden begin 2016 bekend gemaakt.

Tijdens de toekenningen wordt er ook bekend gemaakt welk onderzoek mede mogelijk gemaakt is door de House of Beauty donatie van Estée Lauder.

Een beter en langer leven voor de borstkankerpatiënt